Co należy zrobić, aby zapewnić Polakom szeroki i szybki dostęp do innowacji w technologiach zdrowotnych lekowych i nielekowych? Rekomendują eksperci z projektu Polskie Zdrowie 2.0.

 

Zarys problemu

W Polsce trwa kryzys zdrowotny. Nasz kraj należy do najszybciej starzejących się populacji Europy. Od roku 2015 r. notuje się skrócenie czasu życia kobiet i mężczyzn. W roku 2060 na 100 osób w wieku 20-64 lata będzie przypadać ponad 70 osób w wieku 65+. Na zredukowanie długości życia Polaków wpłynęła dodatkowo pandemia COVID-19.

Głównymi przyczynami zgonów w Polsce są choroby układu krążenia
i choroby nowotworowe, które prowadzą do blisko 70% wszystkich zgonów. Ciągłe, pogłębiające się niezaspokajanie potrzeb zdrowotnych społeczeństwa w wyniku utrudnionego dostępu do skutecznej opieki zdrowotnej przyczynia się do niedrożności publicznego systemu zdrowia.

W opinii ekspertów projektu Polskie Zdrowie 2.0 jednym z istotnych elementów odbudowy systemu zdrowia publicznego i ograniczania długu zdrowotnego jest zapewnienie społeczeństwu możliwie szerokiego
i szybkiego dostępu do innowacyjnych technologii zdrowotnych lekowych
i nielekowych. To właśnie ograniczenie dostępu do innowacyjnych terapii jest jedną z przyczyn gorszej kondycji zdrowotnej społeczeństwa Polski
i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Długość życia ich mieszkańców jest o cztery lata krótsza, a umieralność z przyczyn sercowo-
-naczyniowych trzykrotnie większa niż w krajach tzw. „starej” Unii (Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy).

Obecnie pacjenci z krajów Europy Środkowo-Wschodniej UE mają dwukrotnie mniejsze szanse na otrzymanie innowacyjnej farmakoterapii. Tylko 34% medykamentów autoryzowanych przez Europejską Agencję Leków jest dostępnych w tych krajach, a okres oczekiwania na innowacyjną terapię jest aż o 304 dni dłuższy niż w przypadku innych krajów Unii. Podobnie ograniczony jest dostęp do nowoczesnych terapii sprzętowych (technologii nielekowych).

 

Innowacje w medycynie
wdrażane systemowo

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) celem innowacji w zakresie zdrowia jest opracowanie i dostarczanie nowych lub ulepszonych polityk zdrowotnych, systemów, produktów, technologii oraz usług i metod ich świadczenia, które wpłyną na poprawę zdrowia ludzi.

Z uwagi na szybki rozwój medycyny, zwłaszcza onkologii i kardiologii, a tym samym pojawianie się w szybkim tempie nowych technologii, konieczne jest pilne opracowanie mechanizmów poprawiających ich dostępność dla pacjentów w Polsce.

W opinii ekspertów projektu Polskie Zdrowie 2.0 w tym celu konieczne jest:

  1. zwiększenie wydatków publicznych na ochronę zdrowia
    z przeznaczeniem ich na leki, szczepionki i produkty medyczne terapii zaawansowanych,
  2. stworzenie przejrzystych zasad eksperckiej, merytorycznej, klinicznej oraz ekonomicznej oceny nowych technologii medycznych przez wzmocnienie roli takich instytucji, jak np. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji czy Agencja Badań Medycznych oraz przez zaangażowanie wiodących ośrodków medycznych w kraju,
  3. wdrażanie nowych technologii medycznych w tempie warunkowanym racjonalnością ekonomiczną oraz pilnością potrzeb określoną przez ekspertów. Analizy eksperckie powinny być oparte na wynikach rzetelnych badań i opracowań naukowych, danych rejestrowych i opinii specjalistów. Ostateczny, również polityczny, proces podejmowania decyzji w oparciu o te analizy powinien być przejrzysty publicznie
    i wyraźnie oddzielony od merytorycznej części eksperckiej,
  4. zintegrowanie wprowadzania innowacji ze stabilnie zarządzanym systemem zdrowia publicznego w Polsce. Ważne jest też stworzenie lub powołanie spośród instytucji już istniejących, jak Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji czy Ministerstwo Zdrowia, instytucjonalnego centrum koordynującego o dużym poziomie niezależności i stabilnym budżecie.

 

Przyspieszenie i ułatwienie dostępu
do innowacyjnych terapii lekowych

Zapewnienie społeczeństwu szybszej i łatwiejszej dostępności do innowacyjnych terapii lekowych i nielekowych pozwoli na:

  • zmniejszenie śmiertelności,
  • wydłużenie życia (w Europie żyje się nawet o 30 lat dłużej niż sto lat temu),
  • kontrolę chorób przewlekłych,
  • „przekształcenia” niektórych nieuleczalnych nowotworów w choroby przewlekłe,
  • poprawę jakości życia,
  • personalizację terapii, czyli dostosowania leczenia do potrzeb określonego chorego,
  • dokładniejszą i szybszą diagnostykę wielu chorób,
  • kontrolę chorób, dla których dotychczas nie było skutecznego leczenia.

Ograniczenie skutków chorób będzie też mieć pozytywny wpływ
na gospodarkę. Analizy wskazują, że 1% wzrost przewidywanej długości życia populacji może przekładać się na zwiększenie PKB nawet o 6% i PKB
per capita o 5%.

Szczegółowe omówienie rekomendacji jest dostępne w briefie pt. „Rekomendacje strategiczne na lata 2023-2027: WDRAŻANIE INNOWACJI W MEDYCYNIE – Polskie Zdrowie 2.0”.


O projekcie Polskie Zdrowie 2.0

Projekt pt. „Ocena wybranych elementów systemu zdrowia
w Polsce w oparciu o dowody naukowe i dobre praktyki innych krajów – Polskie Zdrowie 2.0” powstał z inicjatywy Komitetu Zdrowia Publicznego PAN. Działa on w ramach Wydziału V Nauk Medycznych Akademii. Naukowcy z Komitetu zaproponowali i koordynują działania w projekcie, ale grupa autorów zaangażowanych w Polskie Zdrowie 2.0 jest dużo większa.

Celem projektu jest edukacja i upowszechnianie nauki. Główną grupę docelową stanowią polscy politycy i osoby zajmujące się zdrowiem. Ekspertom zależy także na dotarciu do szerokiej opinii publicznej
i dziennikarzy. Inicjatywa realizowana jest w okresie przedwyborczego przygotowywania programów dotyczących systemu ochrony zdrowia
w Polsce przez główne podmioty polityczne. Autorzy liczą na wykorzystanie ich wiedzy w programach dotyczących polityki zdrowotnej w kraju.

Do przygotowania policy briefs zaproszono 64 polskich ekspertów
– naukowców i doświadczonych praktyków, uczestników Systemu Opieki Zdrowia (SOZ) w Polsce.

Kolejne analizy w ramach cyklu będą publikowane na oficjalnej stronie projektu Polskie Zdrowie 2.0.

Autorzy opracowań opisanych w formule policy brief wyrażają zgodę na korzystanie, kopiowanie, przedrukowywanie, rozpowszechnianie zamieszczonych na stronie https://pan.Pl/blog/polskie-zdrowie-2-0/ całości bądź fragmentów opracowań policy brief  bez konieczności uzyskiwania zgody autorów.

Podanie źródła „Komitet Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk” jest wskazane, jednak nie jest to konieczne.

Źródło informacji: Polska Akademia Nauk