Autentycznośćautentyczny – to pojęcia, które od jakiegoś czasu bardzo często i chętnie są wykorzystywane do opisu otaczającej nas rzeczywistości (…). W czasach narastającej niepewności i polaryzacji warto więc zadać sobie pytanie, jakie warunki powinny zostać spełnione, by powszechnie ceniona i oczekiwana od wszystkich autentyczność nie była kolejnym mirażem tworzonym jedynie po to, by uspokoić naszą duszę i usatysfakcjonować nasze ego”, pisze we wstępie najnowszego wydania magazynu „Academia”, prof. dr hab. Marek Figlerowicz.

W numerze m.in.:

  • o tym, dlaczego fałszerstwa skamieniałości należą do podręcznikowych przykładów nadużyć w badaniach naukowych i wpływają negatywnie na ich wiarygodność w paleontologii, piszą dr Grzegorz Pacyna, Tomasz Sulej i Jadwiga Ziaja;
  • Magdalena Iwanowska próbuje odpowiedzieć na pytania, czy to, jak prezentujemy siebie w mediach społecznościowych, ma wpływ na nasz psychiczny dobrostan, i jaka jest granica tego co w nich pokazujemy;
  • o współczesnym świecie, zdominowanym przez wyidealizowane obrazy ludzi i o tym, czy osoby zachowujące swoją naturalność są poszukiwanymi pracownikami, opowiada dr hab. Joanna Żukowska;
  • o modelowaniu ekonometrycznym w tekście prof. dr hab. Aleksandera Welfe, wiceprezesa Polskiej Akademii Nauk;
  • jak dzięki badaniom kopalnego ludzkiego DNA możemy lepiej poznać ewolucję naszego gatunku, a także historię powstania państw i narodów pisze prof. dr hab. Marek Figlerowicz.

Zapraszamy do wspólnego zastanowienia się nad tym, czym jest szeroko pojęta autentyczność, czy warto być prawdziwym we współczesnym, wyidealizowanym świecie i wreszcie jak znaleźć autentyczność w prężnie działających bańkach informacyjnych, mediach społecznościowych i zastosowaniu sztucznej inteligencji w reklamie i polityce.

Magazyn dostępny w wersji online Czytelni PAN.