Komitet Nauk Pedagogicznych PAN
Komitet został powołany po raz pierwszy w 1953 roku. Od momentu powołania Komitetu Nauk Pedagogicznych jego zadania koncentrowały się na: analizowaniu i ocenie rozwoju nauk pedagogicznych, rozważaniu istotnych problemów pedagogiki, organizowaniu sesji i konferencji naukowych oraz upowszechnianiu wyników badań naukowych, inicjowaniu i rozwijaniu współpracy z zagranicznymi organizacjami i ośrodkami naukowymi, przeprowadzaniu ocen stanu i potrzeb nauk pedagogicznych oraz instytucji naukowych, z ich własnej inicjatywy lub na wniosek nadzorujących te instytucje, przygotowywaniu ekspertyz naukowych, diagnozowaniu stanu oświaty, kształceniu kadr akademickich i oświatowych w dziedzinie pedagogiki, ocenianiu poczynań reformatorskich w systemie edukacji narodowej, opracowywaniu nowych koncepcji i propozycji rozwiązań modelowych dotyczących oświaty, kształcenia i doskonalenia kadr naukowych w dziedzinie pedagogiki oraz kształcenia nauczycieli.