Stanowisko 1/2020 Komisji Etyki w Nauce – Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych

Rozpowszechnianie się pseudonaukowych poglądów i opinii stanowi jedno z poważniejszych zagrożeń dla współczesnych społeczeństw. Pseudonaukowe poglądy i opinie kwestionują autorytet nauki i mogą prowadzić do istotnych szkód dla jednostek i społeczeństw. Dostrzegając te zagrożenia, Komitet Etyki w Nauce PAN przedkłada niniejsze stanowisko pod rozwagę pracowników naukowych, dydaktyków uczelni wyższych oraz szkół podstawowych i średnich, a także instytucji sprawujących pieczę nad edukacją oraz ogółu społeczeństwa. Stanowisko charakteryzuje pseudonaukę, identyfikuje jej główne przyczyny i przejawy, a także omawia jej kluczowe aspekty etyczne. Zawiera też rekomendacje etyczne adresowane do ludzi i instytucji nauki dotyczące reagowania na to niepokojące zjawisko.

Pobierz pełną treść stanowiska