IFiS: Seminarium Zakładu Socjologii Teoretycznej i Zespołu Badań nad Zmianą Społeczną i Tradycją
Serdecznie zapraszamy na seminarium Zakładu Socjologii Teoretycznej i Zespołu Badań nad Zmianą Społeczną i Tradycją z cyklu „Lokalne, regionalne, krajowe i ponadnarodowe: cztery spojrzenia na zmianę społeczną i ład społeczny”, które odbędzie się on-line w poniedziałek, 31 marca 2025 r., o godz. 15.00:
dr hab. Michal Federowicz, prof. IFiS PAN
wygłosi referat
Deficyt społeczny edukacji
Komentatorzy: dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IFiS PAN, Alicja Pacewicz (fundacja Szkoła z Klasą), prof. dr hab. Andrzej Leder (IFiS PAN)
Prowadząca seminarium: prof. dr hab. Joanna Kurczewska
Link do wydarzenia:
https://zoom.us/j/98914638243?pwd=CAalgb9x0PIHiZfwC8zwesOfohGm0O.1
Identyfikator spotkania: 989 1463 8243
Kod dostępu: 715578
Abstrakt:
Punktem wyjścia jest problem rozchodzenia się procesów społecznych i procesów edukacyjnych. O ile we wcześniejszych pokoleniach edukacja pełniła wyrazistą rolę emancypacyjną, odpowiadając w ten sposób pośrednio na zapotrzebowanie społeczne, o tyle w społeczeństwie „wyemancypowanych jednostek” nie odnalazła swojej adekwatnej roli. Pojęcie deficytu społecznego edukacji zmierza do odsłonięcie i ustrukturyzowania tego problemu. Stara się też ono syntetycznie odzwierciedlić rezultaty badań empirycznych nad procesami edukacyjnymi, świadczące o utracie integralności praktykowanych niegdyś funkcji edukacji. Jednak problem nie tkwi wyłącznie w edukacji i być może nie głównie w niej, lecz w społecznych wyobrażeniach o edukacji – imaginariach – które petryfikują system pomimo dziejących się wokół niego przemian społecznych. Pewnym przeciwstawieniem dla pojęcia deficytu społecznego jest pojęcie demokracji dnia codziennego, również ukształtowane na podstawie obserwacji empirycznych, wskazujące na praktyki niejako odwrotne do obserwowanego, jak dotychczas silniejszego, deficytu społecznego. W referacie zostaną rozbudowane proponowane tu pojęcia i przedstawiona propozycja ich ustrukturyzowania.