Finanso​wanie upowszechniania nauki

Organizowanie konferencji, wydawanie czasopism czy opracowanie ekspertyz wiąże się z wieloma wydatkami.

PAN może dofinansować projekty, których celem jest upowszechnianie i promocja działalności naukowej.
Sprawdź, kto może dostać takie wsparcie i jak je otrzymać.

POLSKA AKADEMIA NAUK  realizuje zadania wspierających rozwój polskiej nauki przez upowszechnianie, promocję i popularyzację wyników działalności badawczo-rozwojowej, innowacyjnej i wynalazczej, w tym w skali międzynarodowej, a także zadań związanych z utrzymaniem zasobów o dużym znaczeniu dla nauki i jej dziedzictwa, nieobejmujących prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.


 

Wnioski

Informujemy, że 31.12.2023 r. zakończył się nabór wniosków w systemie PAN – Finansowanie upowszechniania i promocji działalności naukowej.

Obecnie prowadzony jest proces weryfikacji formalnej wniosków. Następnie wnioski zostaną skierowane do zaopiniowania przez Komisję ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej.

Decyzje o wysokości przyznanego finansowania bądź odmowie przyznania środków finansowych na realizację zadań z zakresu UiPDN będą wydawane niezwłocznie po zakończeniu prac Komisji.

Informujemy także, że wnioski składane po terminie naboru będą rozpatrywane pod warunkiem dostępności środków (patrz instrukcja składania wniosków).

Poniżej znajduje się poglądowy wykaz wszystkich wniosków:

Formularz C

Pobierz plik

Formularz C1

Pobierz plik

Formularz C2

Wniosek szczegółowy
Pobierz plik

Formularz E

Pobierz plik

Formularz E

Pobierz plik

Formularz D

Pobierz plik

Formularz H

Pobierz plik

Formularz G

Pobierz plik

Raporty

Formularz B

rozliczenie szczegółowe
Pobierz plik

Formularz B-1

wykaz zadań
Pobierz plik

Formularz C

rozliczenie szczegółowe
Pobierz plik

Formularz C-1

wykaz publikacji
Pobierz plik

Formularz D

rozliczenie szczegółowe
Pobierz plik

Formularz D-1

wykaz zadań
Pobierz plik

Formularz E

rozliczenie szczegółowe konferencji
Pobierz plik

Formularz E-1

wykaz konferencji
Pobierz plik

Formularz F

rozliczenie szczegółowe wystaw
Pobierz plik

Formularz F-1

wykaz wystaw
Pobierz plik

Formularz G

rozliczenie szczegółowe
Pobierz plik

Formularz G-1

wykazy sporządzone oddzielnie dla każdego rodzaju zadań
Pobierz plik

Cennik prac redakcyjnych

Prace redakcyjne

Redakcja naukowa

Teksty w języku polskim

220 zł / ark. wyd.

Teksty w języku obcym

250 zł / ark. wyd.

Teksty wielojęzyczne

280 zł / ark. wyd.

Teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń

250 zł / ark. wyd.

Redakcja językowa

(stylistyczna, gramatyczna, ortograficzna, interpunkcyjna)

Teksty w języku polskim

200 zł / ark. wyd.

Teksty w języku obcym

230 zł / ark. wyd.

Teksty wielojęzyczne

260 zł / ark. wyd.

Teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń

200 zł / ark. wyd.

Korekta techniczna

(ujednolicenie tekstu, przypisów, akapity, interpunkcja, ortografia itp.)

Teksty w języku polskim

130 zł / ark. wyd.

Teksty w języku obcym

160 zł / ark. wyd.

Teksty wielojęzyczne

190 zł / ark. wyd.

Teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń

160 zł / ark. wyd.

Pozostałe

Weryfikacja cytowań bibliograficznych

100 zł / ark. wyd.

Dobór ilustracji, projekt graficzny

80 zł / godz.

Inne prace redakcyjne

(indeks nazw/nazwisk, noty o autorach, roczne spisy treści, kronika wydarzeń)

80 zł / godz.

Tworzenie metadanych artykułów

(imię i nazwisko autora, tytuł artykułu, słowa klucze)

10 zł / art.

Tłumaczenia

Z języka obcego (języki kongresowe) na język polski

800 zł / ark. wyd.

Z języka polskiego na język obcy

(języki kongresowe)

1700 zł / ark. wyd.

Tłumaczenia z/na języki rzadkie

(np. orientalne)

stawka ustalana indywidualnie

Akty prawne

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych

pdf / 2067549
Pobierz plik

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

pdf / 1748605
Pobierz plik

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

pdf / 1932701
Pobierz plik

Decyzja nr 9/2023 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie powołania Komisji do spraw upowszechniania i promocji działalności naukowej

pdf / 115765
Pobierz plik

Najczęściej zadawane pytania

Każdy wniosek musi zostać zaakceptowany (podpisany) przez jednostkę w ramach struktur PAN.

Jeśli np. uczelnia jest zainteresowana złożeniem wniosku wówczas wymagana jest współpraca z wybraną jednostką w ramach struktur PAN (np. oddział lokalny PAN, komitet etc). Wnioskodawcą formalnym jest zawsze jednostka PAN a np. szkoła wyższa lub uczelnia współorganizatorem.

Lista jednostek w ramach struktur PAN:

  • Komitety PAN (komitet naukowy, komitet problemowy przy Prezydium),
  • Wydziały PAN,
  • Oddziały PAN,
  • Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej: pomocnicze jednostki naukowe (np. biblioteki, archiwa), stacje zagraniczne, placówki naukowe (np. Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Zagranicznej) oraz inne jednostki (np. Domy Pracy Twórczej, Dom Seniora),
  • Akademia Młodych Uczonych PAN,
  • Komisja ds. Etyki w Nauce PAN.

Upewnij się, że Twój projekt dotyczy jednej z kategorii:

  • Finansowanie czasopisma naukowego, którego jedynym wydawcą jest PAN,
  • Finansowanie czasopisma naukowego, którego PAN jest współwydawcą,
  • Finansowanie publikacji zwartej (np. monografie),
  • Finansowanie konferencji naukowej,
  • Finansowanie ekspertyzy, opinii, oceny naukowej,
  • Finansowanie warsztatów/ szkół letnich,
  • Finansowanie wystawy,
  • Finansowanie zadania z zakresu upowszechniania osiągnięć nauki – inne zadania (tj. zadania niezakwalifikowane do ww. kategorii; w tym m.in. wydarzenia organizowane dla szerszego kręgu odbiorców, a nie tylko naukowców, np. Noc Muzeum oraz inne obszary aktywności, np. konkursy, działania internetowe).

Wnioski składa się raz w roku (zwyczajowo okres jesieni) na w/w inicjatywy, które będą realizowane w roku kolejnym. Przykładowo: jeśli chcesz w lipcu 2024 r. zorganizować konferencję lub wydać publikację, musisz złożyć wniosek jesienią 2023 r.

Gdy wniosek trafi do PAN, jest wstępnie oceniany przez Biuro ds. Komunikacji i Informacji Naukowej (funkcjonujące od 1 czerwca 2023 r. po połączeniu Biura Upowszechniania i Promocji Nauki oraz Biura Komunikacji). Pod uwagę brane są względy formalne i racjonalność kosztorysu. Następnie wniosek (wraz z uwagami Biura) trafia do Komisji ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej w składzie:

  • Przewodniczący: wiceprezes PAN – prof. Dariusz Jemielniak, czł. koresp. PAN,
  • prof. Grażyna Borkowska, czł. koresp. PAN,
  • prof. Jerzy M. Brzeziński, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Małgorzata Kossut, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Andrzej Ciereszko, czł. koresp. PAN,
  • prof. Izabella Grzegory, czł. koresp. PAN,
  • prof. Alfred Uchman, czł. koresp. PAN,
  • prof. Czesława Rosik-Dulewska, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Leszek R. Jaroszewicz, czł. koresp. PAN,
  • prof. Jan Albrecht, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Grzegorz Opolski, czł koresp. PAN,
  • prof. Adrian Jusupović, czł. AMU.

(Decyzja o powołaniu Komisji oraz decyzja zmieniająca jej skład dostępne są w BIP).

Proponuje ona wysokość dofinansowania, którą ostatecznie zatwierdza przewodniczący Komisji.

Komisja ds. Upowszechnienia i Promocji Działalności Naukowej oceniając wnioski bierze pod uwagę m.in. poniższe kwestie:

  • znaczenie dla działalności PAN, w szczególności jej promocji, integracji i upowszechnienia wiedzy,
  • znaczenie dla dziedziny wiedzy objętej wnioskiem,
  • celowość realizacji zadań,
  • racjonalność kosztorysu, np. wkład finansowy wnioskującego (jeśli to możliwe), pieniądze pozyskane z innych źródeł finansowania (sponsorzy, partnerzy, programy unijne).

Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie.

O przyznanym dofinansowaniu poinformujemy, gdy Komisja ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej oceni wnioski.